گاهی من...

روزنوشته ها

گاهی من...

روزنوشته ها

گاهی من...
آخرین نظرات
چهارشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۶، ۰۶:۳۷ ب.ظ

غباری به اسم " شفاف اندیشیدن"

امروز چند ساعت پشت سر هم "هنر شفاف اندیشیدن" را خواندم از اینرو حسابی ناشفاف و غبارآلود شدم. اصلا خوشم نیامد و حسم تقریبا مشابه حس بعد از خواندن کتاب "بیشعوری" هست.

به نظرم رولف خان نشسته سمت چپ و هر چه زورش رسیده نیمکره راست را حاشا کرده‌است. از پشت عینک او دنیا مجموعه‌ای تصادفی و بی‌مزه است که باید مراقب باشی شگفت‌زده و مسحورت نکند و خدای‌نکرده قلبت را تکان ندهد!

طبق برداشت من از این کتاب پدیده‌هایی مثل همزمانی، تله‌پاتی، عمل و عکس‌العمل و حتی روابط علی و معلولی از نظر نویسنده، بی‌پایه و ساخته اوهام بشری است؛ ضمنا گروه کری که هر 35 نفرشان دیرتر از همیشه و بعد از انفجار کلیسا به آن می‌رسند نباید تحت تاثیر لطف الهی قرارگیرند چرا که طبق قانون احتمال می‌توانست آنگونه هم نشود!

عه عه عه... صد شماره نشسته شمرده تا مجابت کند کنترلی بر زندگیت نداری و نتیجه تصمیمها چیزی را ثابت نمی‌کند.

نتیجه‌گیری آخرش دیگر تیر خلاص بود! بخاطر مثال مجسمه داوود یک روزی از طرف میکل‌آنژ یقه‌اش را میگیرم؛ اینکه میکل آنژ گفت: "هرچه را داوود نبود تراشیدم"، یعنی "بر داوود تمرکز نکن و بر هرچه که داوود نیست متمرکز شو و آن را بتراش" ؟

حالا دروغ نگویم بعضیهایش را دوست داشتم مثل شماره 33 و بعضیهایش را نفهمیدم مثل شماره 39 ولی در کل صبح خالی و تنهای زمستانیم را به فنا داد و کلی چیزهای دیگر خواندم تا حال بدم را بشورد و ببرد.

***

-چون همه کتابهایش را نخوانده‌ام حق ندارم نقدش کنم؟ اسمش را بگذارید نق!

-صبح زیبای زمستانیم را پس بده رولف!

-مطالب مربوط به جذب و موثر بودن و اعتماد به جهان، کوچه‌بازاری، شبه علم و خرافات است؟ وقتی بلد است حال درون و تعادل بیرونم را بیشتر کند و برای بهبود حال سیاره انگیزه‌ام ببخشد، آن را بر مطالب مقطر علمی‌ای از این دست ترجیح می‌دهم.





موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۱۱
نجمه عزیزی

نظرات (۶)

 صد در صد نوع نگارش متن کتاب خیلی مهمه.

https://sorooshnews.com/
۱۲ بهمن ۹۶ ، ۰۲:۱۷ سامان عزیزی
نجمه خانم،
به نظرم این دوبلی حسابی اعصابت رو خراب کرده.
باهات موافقم که خیلی خشک و بی روح نوشته.

نمیدونم این چهار تا کتاب رو خوندی یا نه:
تفکر،سریع و کند(کانمن)
قوی سیاه نسیم طالب
نابخردی های پیش بینی پذیر(دن اریلی)
53اصل تصمیم گیری روبرت گانتر

به نظرم اگر اینها رو نخوندی، شاید بهتر باشه که اول اینها رو بخونی و بعد برای یک مرور بر خطاها بری سراغ این دوبلیِ یک نیمکره:)

با توضیحاتی که اینجا دادی، فکر می کنم از کتاب دن اریلی خیلی بیشتر لذت ببری
پاسخ:
ممنون فامیل ! معتادان تدریس بین دو ترم یه جور بی اعصاب میشن و در طول ترم چندین جور  :)
۱۲ بهمن ۹۶ ، ۰۳:۳۳ شاهین کلانتری
نجمه جان
چقدر خوب نوشتی، واقعاً خوب.
باهات موافقم، خیلی زیاد.

پاسخ:
جدی؟  فک کردم الان همه متممیها باهام قهر میشن! ممنون که نظرت را گفتی و موافق بود!
۱۳ بهمن ۹۶ ، ۱۴:۴۶ محمد یوسفی آرامش
سلام. 

نجمه عزیز، نظرتون درباره این کتاب رو خوندم و باهاتون موافقم. از نظر من هنر شفاف اندیشیدن در لباس نو فکری و علمی ظاهر شده، اما هنوز بسیار با اون سطح فاصله داره و یک کتاب بازاری است. 

نوشته های دنیل کانمن رو اصولی و معتبر می بینم. و هر چند با رویکرد بازاری نیستند، اما حال و بینش بهتری رو ایجاد می کنن. 


با احترام 

محمد
پاسخ:
سلام و  ممنون...  دنیل کانمن را هم باید بجویم
منکه میگم به حس و شهود خودت اعتماد کن. اینجور کتابها یا علمی هستند و یا دریافت شخصی. علم که همیشه جای چرا و چگونه داره و دریافت شخصی هرکسی هم معمولا در مورد خودش جواب میده و راجع به همه صادق نیست. پس بیخیال
بچسب به زندگی
پاسخ:
شما نقدا زندگیی را که بهت چسبیده بچسب  باقیش معطلیه :)
سلام نجمه بانو وبلاگ زیبایی داری و البته که مطالب وبلاگ باعث زیبایی شده راجب این پست که گزاشتین اون قسمت آخرش که راجب قانون جذب گفتین خواستم بگم بله واقعا قانون جذب وجود داره من مطالعه زیادی دراین باره داشتم خیلی ‌کم پیش میاد من مصمم مطلبی رو بیان کنم اما واقعا به قانون جذب باور دارم نه تنها باور دلی بلکه برای اثباتش به عقلم هم مدت هاپیگیر بودم راستی یه سوالی شما با تبادل لینک موافقین؟
پاسخ:
سلام بر شما و ممنون از لطفتون.  خیلی وقت پیشا این جمله "با تبادل لینک موافقی" لج وبلاگ نویسا را در میاورد!    البته لینک شما که کار نکرد کلا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی